Miminko roste (1-3 roky)

Dítěti rostou první zoubky. Objevuje nové chutě a zjišťuje, co má a nemá rádo. Samostatně se ví najíst a používat lžičku. Má zralý trávicí systém a může jíst téměř cokoliv.

Je na vás, abyste dítě naučila základům zdravého stravování a představila mu co nejpestřejší škálu výživných potravin.

Doktor na základě růstové křivky zhodnotí, zda se dítě vyvíjí tak jak má. Podle toho vám dá rady jak upravit jídelníček a stravovací návyky, pro zdravý růst a vývoj vašeho dítěte.

 

Syrová zelenina

Můžete ji přidávat po malých kouskách, vybírejte hlavně sezónní zeleninu, čerstvou jak se jen dá a zpracujte ji co nejdříve.

Můžete přidat trochu oleje bohatého na omega-3 např. řepkový olej nebo olej z vlašských ořechů. Do jídla nepřidávejte sůl, aby si na ni dítě nezvyklo.

Užitečné informace: v syrové zelenině jsou zachovány všechny vitamíny a minerály.

Zvětšování porcí
Maso: od 9 měsíců zvyšujte porci z 15 g na 20 g (3 čajové lžičky), až na 25 – 30 g v prvním roce (6 čajových lžiček) nebo dejte dítěti polovinu natvrdo uvařeného vajíčka).

Mléčné výrobky: 3 porce denně.
Asi 500 ml mléka + 1 mléčný produkt od 50 do 125 g + 15 – 20 g sýru.

Dětský trávicí systém je stále citlivý na mikroorganismy, proto dávejte dětem jen pasterizované výrobky. Jogurt nebo tvaroh by měli být úplně bez cukru, případně s velmi malým obsahem cukru: místo toho by měl obsahovat kousky ovoce.

Po 12 měsíci už nemusím dítěti podávat mléko pro podporu růstu?

V tomto věku, i když je strava dítěte podobná té naší, zůstává mléko pro podporu růstu stále základní potravinou. Proto je důležité, aby vaše dítě vypilo denně aspoň 500 ml mléka pro podporu růstu.

Užitečné informace: v tomto věku se ještě nedoporučuje pít kravské mléko, protože neobsahuje dostatek mastných kyselin, železa nebo vitamínů a obsahuje příliš mnoho proteinů.

Období “ne”

Vaše dítě se dostává do období, kdy je odmítavé a opoziční:

nemyslete si, že to je proto, že mu nechutná, co jste navarili. Pouze testuje vaši odolnost vůči jeho odmítání. Toto období nepotrvá dlouho, zvláště pokud budete dítěti nabízet stále tytéž potraviny, jen v jiné formě. Využijte jeho zvědavost a buďte mu příkladem, s velkou chutí jezte totéž jídlo jako dítě. V tomto věku sní dítě asi všechno, třeba však dbát i na jeho výživové potřeby.

Více mléka! 

500 ml mléčné výživy na podporu růstu denně zajistí, že dítě dostane všechny živiny, které potřebuje a dobrotu, která mu bude skutečně chutnat.

Nejlepší volba: Dětský chléb nebo cereálie k snídani dodají dítěti energii po dlouhé noci. Škrobové jídla byste měli nabízet v každém chodu, ve formě obilovin (rýže, krupice), sušené luštěniny, brambory, maniok a chléb. Kombinujte je s porcí zeleniny (1/3 škrobového jídla – 2/3 zeleniny).

Ovoce a zelenina v každém chodu: ideálně kolem 5 porcí denně, v jakékoliv formě. Pokud si tento dobrý zvyk, osvojí dítě v raném věku, zůstane mu na celý život.

Maso a ryby: denní dávka by neměla přesáhnout 30 až 40 g

  • kupujte méně tučné druhy,
  • vyhněte se uzenému masu, které je příliš tučné a slané,
  • ryby byste měli jíst 2x týdně, polovina z toho by měly být ryby s vysokým obsahem esenciálních mastných kyselin: losos, makrela, sardinky, sleď atd.

Omezte: sladkosti.

Nezapomeňte přidat do jídla tuky (máslo nebo řepkový olej atd.).